Egy családi fényképalbum margójára
"Először mindez csak kis szeletekben lesz. Apránként szüli meg önmaga legsötétebb mását, de aztán végül összeáll a kép, és ő lesz önmaga legnagyobb szembeköpője. Ha elegen és eleget mondják, lehet benne valami. Ha elegen és eleget mondják, csak rossz lehet benne. Nem tudja, hogyan nem tudja magát leválasztani arról, amit mások mondanak róla. Minden külső hang meggyőzőbb tud lenni, mint az övé. Ha elég kitartóan és csöppet sem kendőzetlenül követi őt egy biztonsági őr a drogériában, egy idő után nemhogy bűnösnek érzi magát, de azzá is lesz. Bűnös."
Egy nő, aki folyton zokog. Egy férfi, aki csak néha sír, s egyszer egy sír
mellett. Egy cukorbeteg nő, akinek még nem született gyermeke, és egy anya, aki
elveszíti erőszakban fogant kisfiát. Egy házaspár, aki következetesen nem
beszél a problémáiról, egy fiú, aki nyitott hátgerinccel születik, egy anya,
aki arról ábrándozik, hogy egyszer újra agyagozni fog, és egy nagymama, aki
fruttival eteti agyon a kutyáját. Nagyszülők, szülők, unokák, egy családregény
novellisztikus pillanataiba sűrítve, a valóságos Miskolc és a fiktív Falustyán
berkeiben, olyan életsorsokat és tapasztalásokat tartalmazva, melyek a mi életünk
fejezeteit is alkothatnák. Leli pedig formál. Mesél, és ír, és él, és gyermekre
vágyik, és a koronavírus-járvány közepette készül temetésre menni, az utókor számára
is pontosabb időintervallumhoz kötve az írás egyik pillanatát.
A Leli elnevezés a szerző, Szaniszló Judit bloggernevéből, a Zetor Leilából
eredeztethető, de hogy mennyire azonosítható Leli magával az íróval, azt aligha
lehet (és kell) meghatározni. A Petri György-díjas Szaniszló Judit (Beenged
című műve utáni) második kötetében (és egyben első regényében) a szemünk előtt idéződnek
föl és teremtődnek meg Leli családjának kálváriái, a maga három generációjának szekrénybe
zsúfolt fényképeivel, maradandóbb formát öltött szüreti lakomákkal,
lakodalmakkal és nagyszülői portrékkal. Leli az írás jelenében emlékeket keres az
arcokon, melyek számára már sokszor nem jelölnek senkit, és készülő regényében kutatja
azokat a történéseket, melyek keretet adhattak az adott pillanatnak – mert a
képek mögött gyakorta ott húzódik egy-egy elfojtott narratíva is. Leli regénye így minitörténetekből,
töredékekből konstruálódik, s ezek egy család fiktív és valós eseményeit mesélik
el a háború borzalmait átélő Béres és Sükösdi nagyszülőkön át egészen a
hetvenes években született Leliig és Kisgyuriig, miközben a sorsok egyre gazdagodnak
a kötet mozaikdarabkáiban, hogy kellő kapaszkodókkal megírt, érdekfeszítő regénybe
tömörüljenek. A könyv határozott, bölcs, letisztult mondatai a maguk hiányaival
kérdéseket szülnek, okkeresésre, okgyártásra sarkallnak - még akkor is, ha első
látásra nincsenek kiváltó okok. Mert erre törekszik Leli: hangot adni
mindazoknak, akik továbbörökítették traumáikat, de a maguk jelenében nem
tudtak, nem akartak beszélni arról, amit át kellett élniük. S ki lehetne erre
alkalmasabb, mint egy magát kívülállóként definiáló nő, Leli, aki gyakran sír, miközben „a sírás mint kifejezés, a bent
kívülre rakása”?
Leli írás közben fókuszál, ahogyan arra a regény felütésében föl is szólítja magát. Fókuszál a képeken föltűnő tárgyakra, egyszerre egyetlen képre,
egymás után sok-sok képre, a mögöttük formálódó (és sosem egzakt) valóságra – és
úgy fókuszál, ahogyan arra egy figyelemhiányos felnőtt nő csak képes lehet. Ahol
pedig nem bír, nem tud valósághű lenni, a valóban megtörténthez közeledni - ott
a fantáziájára hagyatkozik: az egy hétre néma édesapából Leli játékában egy
egész életen át jelbeszéddel kommunikáló Gyuri lesz, míg Béres papa ismeretlen
ifjúkora mellbevágóan felsorolásszerű mesévé sűrűsödik, második világégéssel és
vesekárosodással és gyermekkorban elhunyt testvérekkel, melyben az egyszerű „van”
végül a hasonlóan tömör „nincs” szóban tűnik el. Minden régmúlt esemény
a mindenkori jelen kimerevített pillanatában rögzül a textusban, ahogy a felvételek is a megtekintés momentumának részeivé válnak. Ugyanakkor fényképhiány szintén szülhet
narratívát: a gyermek Leli sosem látott fotográfiákat szülei nászútjáról, hiszen
azok elkeveredtek, de nászút volt, az egészen bizonyos; s mivel Leli
elméje az esküvői portrékra építkezik, történetében az édesanya menyasszonyi
ruhában töltötte a mézesheteket, egy olyan kocsiban utazva, mely mögé egy
tolószék, egy tricikli, egy Réka szekrénysor és egy „visszafogott” szocialista
jólétet jelképező frizsider volt kötve – egy család tagjai, egy kisgyermek
intellektusában leképeződve.

Leli
- bevallott - kívülállósága egyben egyik erénye. Megfigyel, rögzít, kompozíciót
alkot. Objektív nélkül is fényképez. Az utcák, belső terek eseményei Leli szemében
snittekké, mininarratívákká válnak, melynek egyik példája az a munkabeszélgetésnek
induló gyorséttermi csevej egy ismeretlen férfi és nő között, mely utóbb a
szerelmi kommunikáció nonverbális jeleit mutatja - miközben Leli
perspektívájából az idillbe (komikus módon) belerondít egy szemetes („így
Leli szemszögéből olyan volt a jelenet, mintha egy nő egy lengőkuka tetejét
fogná meg szemből két kézzel”). A kötet folyamán megemlített tárgyak
– a satupad mögé gyömöszölt cigarettacsikk, az utcán megszemlélt tolószék, a
Sükösdi mama zsebeiben morzsolódó és őrlődő zsúrkekszdarabok -
jelentésrétegekkel gazdagodnak, folyamatos revelációt nyújtva a befogadó
számára; mikor már úgy vélnénk, fény derült a kekszek mögött húzódó tragédiára,
egy újabb traumatikus esemény rakódik a rítusra; de hasonló módon nyernek
csattanót Leli kisgyermekkorának hegedűleckéi is. Leli narrációja minden
eseményt egyes szám harmadik személyben fogalmaz meg, ezzel biztosítva azt a distanciát,
amely egy kép egészének befogadásához szükséges, mely némiképp hajaz Béres mama
(akkor még Zsuzsanna) hajadonkorának egyik jelenetére: Zsuzsanna cselédként hiába
szemléli az orra elé tartott damasztabroszt, csak a „hangyás cérnaszálakat”
láthatja, az abrosz egészét sosem. Lelinek el kell távolodnia apjától,
anyjától, nagyszüleitől, hogy az ő időszámítását megelőző entitásokként értelmezhesse
őket. S ha már megfigyelés és rögzítés, szintén érdekes hatást kelthet (a maga
mögöttes jelentésével) egy galériában készített fényképsorozat: ha a gép memóriája
telítődne, vagy a készítőnek nem tetszenek a felvételek, lehetőség van a
törlésre - ahogy az emberi elméből is eltűnhetnek bizonyos emlékképek, csak
tragikus módon korántsem olyan akaratlagosan, akár egy fényképezőgép esetében.
Ha három generáció életét szemléljük, a nagyszülői, szülői,
gyermeki szerepköröket is interpretálnunk kell. Van, akinek ez a játék könnyen
megy (a nagymamaságában tobzódó Sükösdi mama), s van, aki alig, vagy egyáltalán
nem boldogul vele (a Béres nagyszülők). Az apák és anyák etetnek, és
édességeket csempésznek a gyerek orra elé, és édességeket dugdosnak a gyerek
orra elől, és túletetnek szeretetből is, zavarodottságból is. Szülők és
gyermekek között konfliktusok és ki nem mondott tragédiák húzódnak, melyek
sokszor megemelt hangerőben és furcsa hangsúlyokban sűrűsödnek, miközben Leli
hetvenes-nyolcvanas években zajló lakótelepi gyermekkora nosztalgikust érzést
kelthet a befogadóban (ugyanakkor rávilágít a nehézségekre: a mozgássérült
Kisgyuri akadályokba ütközik a miskolci panellakásban). A gyermek Leli számára nagyszülei
mindig öregek, édesanyja, Juli örökre anya, ő, Leli mindig gyermek marad. Leli
azonban magasra nő, életének egyik sarkalatos pontja pedig: az anyaság hiánya. Leli
negyvenkét éves, de kívánságai ellenére (még) nem anya, s ez űrként
fogalmazódik meg benne, miközben irigykedve szemléli ismerősei – sokszor
talmi és filteres – anyák napi posztjait, vagy számolja ki magában azt, hol tartott
az édesanyja az ő korában. Juli első terhességét leírva megfogalmazódik egy szakirodalmi
mondat: „A várandósság lényegében fejlődési krízis, amely lehetőséget ad az
identitás újraszervezésére.” (101.) Súlyos szavak. Mintha Leli életéből
kimaradt volna egy állomás, mintha nem lépett volna túl egy szinten, miközben
az anyaság Béres nagymama szemében (is) hiány, hiszen kortársai bírálják azért,
hogy csak két gyermeket nevelt fel, és a kötet egyik legnagyobb tragédiája (tragédiái)
az övé – ha szabad, lehetséges egyáltalán az emberi viszontagságok között
hierarchikus viszonyt fölállítani.
Az írás – Leli alkotásra tett reflexív meglátásai szerint – nehezebb,
mint a fényképezés. Szaniszló Judit sorai azonban kifejezők, súlyosak, gördülékenyek.
Leli felfedez, múltat konstruál, traumákat halmoz és örökíttet át, felidéz és
fikciót ír, úgy, hogy kötetének egy része sorsokkal való zsonglőrködés és
játék. „Egy családregény cserepei”, a cserepek közötti hézagokkal,
meseszerűen tömören és mellbevágóan, pont a hiányaival keltve a legnagyobb
hatást. Ugyanakkor nem fojtóan komor: egy diabéteszes lábvizsgálatot egy
elgépelt felirat, egy kórházi halált egy Mikulás-ünnepség ellensúlyoz. A regény
egy ponton rámutat arra, Leli kiskorának boltja egyben a befogadó emlékezetének
egyik épülete is. Leli családja és élete elválaszthatatlanul összefonódik a befogadó
életével és családjával - lehetetlen nem kötődni hozzá. Szaniszló Judit kiváló regényt
írt. „Kell lenni valami ismeretlen mitológiában egy magas növésű lánynak, aki
nem tudja abbahagyni a sírást.” Most már van. Most már létezik.

Szaniszló Judit: Leli élete
Magvető, Budapest, 2020.
264 oldal